+36 1 911 1111, SMS: +36 70 700 1059 1097 Budapest, Könyves Kálmán körút 12-14.

Az, amit egyes multicégek képviselnek, valójában nem társadalmi felelősségvállalás, ahogyan azt el akarják magukról hitetni. Bálint Botond szociológus szerint ezzel a „jóemberkedéssel” a cégek csak el akarják fedni azt a tényt, hogy működésükhöz egyébként a háttérben sokszor etikátlan eszközökhöz nyúlnak. Saját magukat próbálják például felmenteni olyan körülmények lelki terhe alól, mint például az, hogy egyesek a harmadik világban gyermekmunkával állítanak elő terméket. Bálint Botond szerint amíg e cégek vezetését, managementjét valójában senki nem ellenőrzi, így a cégek vezetése olyan belső világ marad, amelybe nem lehet belelátni, addig ez nem is fog változni.

Önjelölt próféták

Bálint Botond emlékeztetett, hogy e világcégek vezetői rétege az, amely mindig képes volt kimenteni magát a nehéz helyzetekből, és még a gazdasági világválság – sőt saját vállalata csődbemenetele – ellenére sem szegényedett el. A Pestisrácok lapszerkesztője szerint ezzel megjelent egy embertípus, amely sok pénzzel és kampányszervezési tapasztalattal rendelkezik. Ők viszont olyan rétegét képviselik a társadalomnak, amelyben szélsőségesen liberális nézetrendszer uralkodik. „A szélsőliberális ideológia pedig hihetetlenül hatékonyan pusztítja a normalitást is.”

A fogyasztói ellenállás dönthet

A tudatos fogyasztás régi küzdelem. Ebbe pedig a politikai értelemben vett tudatos fogyasztás is szerepet játszik. Bálint Botond szerint ezért kell a lehető legtöbb hatalmat a saját kormányunknál tartani, és nem Brüsszelbe importálni, de ezért kell a lehető legtöbb hazai terméket is fogyasztani a külföldi helyett. A hazai termelőkre ugyanis van ráhatása a polgárnak. Ha egy adott magyar vállalat rosszul bánik a fogyasztóival, vagy becsapja azokat, azt a magyar polgárok egy pillanat alatt tönkre tudják tenni.” A magyar kormánnyal szemben ugyanilyen erős pozícióban vagyunk. A Coca-Colat sokkal nehezebben lehet megregulázni. Ez csak úgy lehetséges, ha értelmetlenné tesszük egy olyan vállalat működését, amely le akarja rombolni a magyar kultúrát. Pelyach Gergely interjúja