+36 1 911 1111, SMS: +36 70 700 1059 1097 Budapest, Könyves Kálmán körút 12-14.

Nagy vitát indított el az elmúlt napokban, hogy szabályozzák a lábbal hajtott, vagy elektromos közlekedési eszközök használatát a belvárosban. A szigorítás mellett érvelők az olyan példákra hívják fel a figyelmet, mint a legutóbbi, I. kerületi baleset, ahol egy nő úgy esett el egy elektromos segway-jel, hogy mentőt kellett hozzá hívni.

A belvárosban is volt már ilyen baleset és több lakossági bejelentés is érkezett az önkormányzathoz. Az V. kerületi polgármester szerint ezért itt volt az ideje, hogy változtassanak a jelenlegi helyzeten. Szentgyörgyvölgyi Péter az új rendelet kapcsán felhívta a figyelmet, hogy nem be- és kitiltották az elektromos közlekedési eszközöket, hanem szabályozták ezek használatát a kerületben. A politikus szerint szükségszerű volt a változtatás, hiszen “olyan méreteket öltött ezen eszközök használata, hogy az már veszélyessé vált a lakosok testi épségére”. Az egyik gond, hogy az elektromos eszközöknek nincs hangja, ráadásul olyan emberek kezelik, akik életükben először próbálják ki. Emellett ezek az eszközök akár 30-40 km/órával is tudnak menni, az eszköz önsúlya pedig legalább negyven kiló. Ezeket együttvéve komoly sérülés lehet egy ütközésből, esésből. Szentgyörgyvölgyi Péter emlékeztetett: Prágában nem szabályozták, hanem be is tiltották az elektromos járműveket!

Megalapozott döntés

A polgármester ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a döntés előtt társadalmi egyeztetést folytattak a kerület lakóival. Felvették a kapcsolatot az eszközök bérbeadásával foglalkozó helyi szolgáltatókkal is. Az új szabály június 15-től lép életbe, lényege pedig az, hogy az ötödik kerület tulajdonát képező sétálóutcákon tilos használni a segwayeket, riksákat, sörbuszokat, az elektromos közlekedési eszközöket. Ezeket át kell tolni ezeken az utcákon, majd amikor a használó kiért a zónából, akkor újra használatba veheti őket.

A polgármester szerint probléma, hogy egyelőre nem egységes a rendszer, így könnyen előállhat az a helyzet, hogy az ötödik kerület tulajdonában lévő sétálóutcán át kell tolni a járművet, a főváros tulajdonát képező utcán viszont használhatja. Szentgyörgyvölgyi Péter azt mondta, ilyen körülmények között nem meglepő, hogy már a főváros is megkereste az ötödik kerület vezetését, hogy kialakítsanak egy egységes szabályozást. Az ugyanis valóban nem elvárható a turistától, hogy tudja, melyik közterületnek ki a fenntartója.

Szankciót is bevezettek

A június 15-től hatályos szabályozást megszegők esetében ötventől százötvenezer forintig terjedő pénzbírságot szabhatnak ki. Szentgyörgyvölgyi Péter azonban hangsúlyozta, hogy a rendelet célja nem a büntetés. A kerület vezetése úgy gondolja, hogy jogkövető állampolgárok használják ezeket az eszközöket. A szolgáltatónak lesz feladata tájékoztatni a felhasználókat arról, hogy hol szabad menni ezekkel az eszközökkel.

Készülnek a csökkenő turistaforgalomra?

A polgármester nem hiszi, hogy intézkedésüknek negatív hatása lenne a turizmusra. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy “ha így is lenne, akkor is van egy határ, amit nem szabad átlépni a biztonság miatt”. Emellett ha olyan állapotok alakulnak ki, ami a belvárosiak számára már elviselhetetlen, akkor is meg kell hozni ezt az áldozatot az érintett közlekedési eszközök használatának korlátozásában.