+36 1 911 1111, SMS: +36 70 700 1059 1097 Budapest, Könyves Kálmán körút 12-14.

Novoszáth Péter közgazdász szerint a “dízelbotrány” és a “kartellezés” ügye a német autóipar területén megmutatja, hogy ezek a nagy cégek sokszor a politikát befolyásoló erővel bírnak nyugaton. (Erről részleteket ITT olvashatnak Novoszáth Péter cikkében.) A Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense úgy látja: világjelenség az a hozzáállás, hogy a jelentős gazdasági erőt képviselő társaságokkal megengedőbben bánnak. Ilyen volt a pénzügyi világválság idején a bankvilággal kapcsolatos “túl nagy ahhoz, hogy csődbe menjen” politika, most pedig az autóipar hasonló előnyöket élvez Németországban, noha ezektől a vállalatoktól valóban több tízezer munkahely sorsa függ. Olyan rendszert kell kiépíteni, ahol nem lehet a döntéseket manipulálni, ez azonban szinte lehetetlen ott, ahol vezető nyugati pártpolitikusok ülnek a legnagyobb vállalatok felügyelő bizottságaiban vagy igazgatóságaiban. A közgazdász példaként említette Philipp Röslert, a német FDP politikusát, aki a Word Econosmist Fórum igazgatóságának vagy a Bertelsmann Csoportnak is tagja, miközben érdekeltsége van az ugyancsak német ZDF televíziótársaságban is, így egyszerre van ráhatása a versenyképességi rangsorokra, és a mindezt megmagyarázó kommunikációs csatornákra.