A kínai befektetők is aggódnak a Debrecenbe tervezett akkumulátorgyár körüli politikai tiltakozásokat látva, azonban egyelőre minden a tervek szerint halad és nem tervezik, hogy más országban valósítják meg a beruházást – mondta a Karc FM reggeli hírműsorában Debrecen alpolgármestere.
A tervek szerint 2025-ben megnyíló üzemmel kapcsolatban Barcsa Lajos megjegyezte: jelenleg is tart a környezetvédelmi és a katasztrófavédelmi engedélyezési folyamat, ezt követően kezdődhet az építkezés.
A megyeszékhely vízkészletéért aggódóknak a városvezető tisztázta: a debreceni ivó- vízhálózat kapacitása napi 100 ezer köbméter, amiből az üzem működésének első fázisához mindössze 3300 köbméterre van szükség, azonban előrehaladott tárgyalás folyik arról, hogy a cég ezt ne ivóvízzel, hanem úgynevezett szürke vízzel fedezze. Amit eddig a városi szennyvíztisztító telepéről megtisztítva a Tócó patakba engedettek, azt a jövőben az akkumulátorgyárnak értékesítik.
Debrecen alpolgármestere arról is beszélt, hogy a napokban tekintette meg a kínai CATL nemrég megnyílt németországi gyárát a türingiai Arnstadtban, amely működésében mindenben megfelel a 21. század elvárásainak, valamint a szigorú környezetvédelmi előírásoknak.
Barcsa Lajos szerint a nyugati politikusok meglepődtek a tervezet magyar üzemmel kapcsolatos tiltakozásokat hallva. Németországban ugyanis teljes politikai konszenzus van abban, hogy az elektromos autók miatt akkumulátorra szükség van, az ezeket elállító gyárakra pedig a zöld átállás legfőbb eszközeként tekintenek. A Türingia tartomány szocialista vezetője és a zöldpárti környezetvédelmi miniszter mindenben segítette az üzem felépülését, így nem volt olyan politikai erő, amely fellázítsa a lakosságot.