+36 1 911 1111, SMS: +36 70 700 1059 1097 Budapest, Könyves Kálmán körút 12-14.

Nagy István agrárminiszter a Karc FM-en hangsúlyozta: ahhoz, hogy az ágazat minőségi élelmiszert termeljen, hogy a vidéket megműveljék és fenntartható gazdaságok működjenek, szükség van a fiatalokra, a generációváltást végre kell hajtani. Úgy vélte, hogy ez az üzenet kezd célba érni, hiszen idén többen jelentkeztek szakiskolába, mint gimnáziumba, így az agrárképzésben is jelentősen nőtt a diákok száma. Nagy István kifejtette: a sokszínű képzési rendszer lehetővé teszi, hogy érvényesüljön a termőföldtől az asztalig elv, hiszen így a termelési folyamatban mindenhol olyan fiatalok és szakemberek állhatnak, akik az agráriumból érkeztek.

A tárcavezető szerint „a legtöbb dolog már a földeken eldől,” például, hogy milyen minőségű lesz az alapanyag, mennyi vegyszert használnak, milyen tápanyag van a termésben, a termőföld a következő évben milyen állapotban lesz? Később, a feldolgozásban a termék nyomon követhetősége, a csomagolása, a tartósítása, az üzletekbe kerülésének körülményei, frissességének megőrzése egyaránt ellenőrzött körülményeket, szakmai feltételeket kíván. Nagy István szerint ez sokrétű feladat, amihez ráadásul több éves agrárstratégia is kell. Aki ugyanis most kezd tanulni, az 50 év múlva is dolgozni fog. Azt viszont nem lehet előre tudni, milyen követelmények és technológia működik majd a 2070-es években, de az adott kor kihívásainak megválaszolásához biztos alapok kellenek. Az biztos, hogy a jövő agráriumában „nem kevesebb munkaerőre, hanem más típusú tudásra lesz szükség.”

Nagy István hangsúlyozta, hogy a fiatalokat elő kell készíteni a gyors változásokra. Az ipar fejlődése, a digitális agrárstratégia mind azt mutatja, hogy új korszak indul az agráriumban, erre alkalmas és fogékony fiatalokat kell képezni. Ez az igény ráadásul az érintettek elvárásaival is egybevág, hiszen az új generáció tagjai elvárják, hogy az új technológiák a munkájukban is megjelenjenek. Ezért is kell fejleszteni az agrár-szakiskolák és az agrárfelsőoktatás infrastrukturális körülményeit is, hogy a diákok már tanulmányaik során a legmodernebb eszközökön keresztül tapasztalhassák meg, mi vár rájuk a munkaerőpiacon. Pelyach Gergely interjúja.